Szárnyaló részvények a pandémia idején: soha nem látott  csúcson a Wizz Air
2021. március 22. írta: Budapest Investment Club

Szárnyaló részvények a pandémia idején: soha nem látott csúcson a Wizz Air

kep1_5.jpg

A cikk 2021. február 28-án készült.

Kiesett kereslet, visszavágott kapacitások, földre kényszerült repülőgépek. Ezek jellemezték 2020-ban a légitársaságok mindennapjait, miután február-március magasságában világszerte pusztítani kezdett a koronavírus. Ma, pont egy évvel később, továbbra is hasonló nehézségekkel találják magukat szemben ezek a vállalatok. Az államok által elrendelt vesztegzárak, a kieső árbevételek és az állandó bizonytalanság az újranyitást illetően súlyosan érintette az utasszállítók részvényárfolyamát is. Többségük a mai napig nem volt képes megközelíteni a februári szinteket, hiszen az utasforgalmuk még mindig csak töredéke a pandémia előtti időszakhoz képest.

Szemben a szektor többi szereplőjével, a Wizz Air papírjai ugyanakkor egy kezdetleges visszaesést követően, csupán másfél hónapnyi várakozás után, nemcsak, hogy vetélytársait megszégyenítő módon emelkedni kezdtek, de mára már soha nem látott csúcsokat értek el, miközben más légitársaságok épphogy kezdenek magukhoz térni.

Felülteljesítő papírok

kep2_6.png

(Megjegyzés: A grafikonon a Wizz Air Holdings Plc. (WIZZ.L) London Stock Exchange-n jegyzett részvényének 15 hónapos árfolyammozgását láthatjuk, napi gyertyákkal. Forrás: Tradingview.com)

A grafikonból jól kivehető, hogy a 2020. februárjában elért 4492-es bázispontú csúcsról, március közepéig bezárólag, a papír értékének több, mint felét vesztette el csupán néhány hét leforgása alatt. Legmélyebb pontja március 19-éhez köthető, amikor a részvény 2006 fontos árszinten cserélődött.

Az igazi áttörést április eleje hozta meg, ahonnan kiindulva – a kisebb időszakos visszaesésektől eltekintve – egészen a mai napig emelkedni tudott az árfolyam, amely múlt héten a 2015-ös tőzsdei bevezetés óta, a cég valaha volt legmagasabb értékét, 5395 fontot ért el részvényenként.

Beszélhetünk-e arról, hogy ez már a koronavírus által meghatározott időszak végét jelenti? Természetesen, nem. A múlt hónapban publikált, negyedéves Wizz Air jelentések 115,9 millió eurós veszteségről számolnak be 2020. októbere és decembere között. Ugyanebben az időszakban a cégnek az egy évvel korábbi 10 millió helyett csak 2,26 millió utasa volt, így nem meglepő, hogy az árbevételük 76,5 százalékkal esett vissza. Jogosan teszi fel magában az ember ilyenkor a kérdést, hogy akkor mégis miként szárnyalhatnak a cég részvényei?

Hagyományos vs. diszkont légitársaságok

Ilyen időkben, mikor a légitársaságok bevételük jelentős részétől elestek és költségeiket igyekeznek minél hatékonyabban visszavágni, bizony nagy előnyt jelenthet a diszkont légitársaságok költséghatékony és magas profitabilitású üzleti modellje.

Vegyük szemügyre először azokat az intézkedéseket, amelyeket mind a hagyományos, mind a diszkont társaságok véghez vittek. A kapacitásokat mindenhol visszavágták, az üzemanyagköltségeket a földre kényszerült légiflották miatt erősen csökkentették, elbocsátások történtek és béreket vágtak. A Wizz Air esetében a bérekre kifizetett összeg 58,2 millió euróról 33,3 millióra mérséklődött, ami ugyan nagy különbség, de előnyt nem jelent a cég számára, hiszen ezen más társaságok is könnyűszerrel tudtak spórolni.

kep3_6.png

(Megjegyzés: Az ábrán a Wizz Air Holdings Plc. Q3-as - 2020. december 31-én véget ért - negyedév átfogó jövedelmére vonatkozó kimutatásának egy részletét láthatjuk. Forrás: Wizzair.com)

Ami azonban megkülönbözteti a két modell potenciálját egy pandémia alatt, az a jegyek árazása. A fapados társaságok óriási nyomást képesek helyezni a hagyományos magasabb árazású vetélytársakra. A folytonos bizonytalanság és a megcsappant kereslet végett, a légitársaságok igyekeznek a jegyárak csökkentésével megnyerni azt a kevés utast, akik egy pandémia idején is hajlandóak repülőre ülni. Ebből kifolyólag a low-cost utasszállítók, mint a Wizz Air és a Ryan Air előnyt élveznek. (Habár itt fontos megjegyezni, hogy az átoltottság mértékét és az újranyitás körüli javuló kilátások reményeit árazva, ugrásszerű emelkedések is várhatóak a repjegyek árában, de mint ahogy azt már megszokhattuk, biztosra – például egy újabb hullám vagy vírusvariáns miatt – ezt sem vehetjük).   

Pénzügyi likviditás

Nem mindennapi látvány, hogy egy olyan szektor résztvevője, ami a koronavírus által talán a leginkább érintett, hatalmas mértékű terjeszkedésbe fogjon egy világválság idején. Mégis, erre ügyet sem vetve kezdett bele bővítési tervébe a Wizz Air, a 2020-as év elején.

“A válsághelyzetek jól láthatóan megkülönböztetik a győzteseket a vesztesektől. És úgy gondolom, mi az ipar strukturális győztesei között vagyunk számontartva, hacsak nem a legnagyobb strukturális győzteseként - persze nem alaptalanul.”

Az alábbi mondatok a vezérigazgató, Váradi József szájából hangzottak el egy Forbesnak adott interjú során, ahol a társaság sikerének titkáról kérdezték. Továbbá, megemlítette azt is, hogy anno 2008-ban, a pénzügyi világválság idején, még nem volt a légitársaság pénzügyileg elég erős ahhoz, hogy előnyt faraghassanak az akkori válsághelyzetből, de most 13 évvel később mindezt már megtehetik.

kep4_2.jpg

A terjeszkedés elengedhetetlen követelményét a már előbb említett pénzügyi stabilitás és likviditás jelentette. Jelentések alapján a társaságnak olyan mennyiségű likvid tartaléka volt felhalmozva a pandémia berobbanásakor (1,6 milliárd euró), hogy egyes becslések szerint, teljes leállás mellett is képes lett volna a társaság még két év forgalomkiesést átvészelni. Ez a biztos alap tette lehetővé, hogy a Wizz Air ne csak túlélje a válságot, de be is fektethessen a jövőre nézve.

Agresszív terjeszkedés

Az elmúlt év során a légitársaság 14 új bázist alakított ki, többek között Európában és a Közel-Keleten, ugyanis bázist alapított Abu Dhabiban is, amivel csökkenteni tudta függését a közép- és kelet-európai piactól. Ehhez hasonlóan, flottájának méretét is növelte a vállalat. Szemben a többi légitársasággal, a pandémia ideje alatt is indítványozott megrendeléseket a gyártókhoz, így a flotta 2019 vége és 2021 eleje között 16 repülőgéppel gazdagodott, 121 gépről 137-re emelve a méretét. A tervek alapján a Wizz Air a közeljövőben kétszerezné az általa birtokolt gépeknek a számát.

Mindezek mellett, fontos hangsúlyt kapott a terjeszkedésben a csökkentett kapacitás átcsoportosítása is. A meglévő bázisok kapacitásának egy részét elmozdítva olyan helyekre tudott terjeszkedni a Wizz Air, amikhez eddig nem voltak meg a kellő forrásai. Továbbá, a piacról kivonuló szereplők kieső kapacitását átvéve szintén gyorsabb ütemben tudott növekedni. Ebből kifolyólag a hálózatát a koronavírus előtti méretéhez képest 25-30 százalékkal tudta növelni.

Rugalmas utasbázis

Az újranyitást és helyreállást illetően, szintén a fapados légitársaságok részesülhetnek előnyben. A low-cost üzleti modell ugyanis pont azt a közönséget célozza meg ami feltehetőleg elsőként fog útnak indulni a nyitást követően.

Váradi József véleménye szerint az inkább hagyományosabb társaságokat preferáló üzletemberek és az idősebbek lassabb ütemben fognak visszatérni a repüléshez, mint utazási formához. Az üzletembereket a válságban érintett cégek kiadásainak csökkentésével, az idősebbeket pedig az egészségügyi perspektíva alapján indokolja. Ezzel szemben viszont a Wizz Air a kikapcsolódni vágyó, vagy külföldön élő rokonokat, ismerősöket látogató fiatalabb réteget szolgálja ki, akik jelen pillanatban lakásukba bezárva izgatottan várják, hogy újra útnak indulhassanak. A vezérigazgató számításai alapján, mikor az átlag légi forgalom még csak 50-60 százalékos helyreállásnál fog járni, akkor a Wizz Air már közel 80-100 százalékos forgalommal fog üzemelni.

Jövőbeli kilátások

Ugyan az utasszállító társaság múlt év augusztusában a megnövekedett igényeknek eleget téve már a korábbi működtetésnek 81 százalékát elérte, ez év januárjában az újabb lezárásoknak köszönhetően a gépek ismételten szünetelni kényszerültek (az Eurocontrol számításai szerint a járatok 92 százalékát kellett leállítani), de ezúttal már a végső helyreállás reményében.

Jelen pillanatban, mindenféle tényezőt figyelembe véve képtelenség megmondani, hogy mikor jön el a légitársaságok által rendkívül módon várt teljes “recovery”, viszont a múlt heti árfolyammozgások alapján, a piacok már a turizmus fellendülését kezdik árazni.

Ami pedig a Wizz Air részvényeit illeti, elmondhatjuk, hogy a társaság struktúrájának és magabiztos terjeszkedésének köszönhetően olyan bizalmat tudott generálni – hogy még ebben a súlyosan érintett iparágban is értékpapírjainak vásárlására bírta ösztönözni az embereket, ezzel az árfolyamát all-time csúcsra repítve.

Régely András
2021.03.07.

 

 

 

 

 

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestinvestmentclub.blog.hu/api/trackback/id/tr8316473664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása