Pinduoduo: Távozik a tavalyi év egyik legnagyobb győztesének alapítója
2021. március 29. írta: Budapest Investment Club

Pinduoduo: Távozik a tavalyi év egyik legnagyobb győztesének alapítója

pinduoduo.png

A március 17-i jelentése szerint a Pinduoduo lehagyta 2020-ban az Alibabat éves aktív felhasználószámot tekintve. Ezzel egyidőben az alapító Colin Huang, aki már tavaly júliusban átadta a vezérigazgatói posztot társalapítójának Lei Chennek, most az igazgatótanácsban elfoglalt elnöki helyéről is lemond, hogy amint leköszönő levelében megfogalmazta, utat engedjen a vezetők új generációjának, illetve más, hosszútávú projektekben vegyen részt.

Kezdetek

A volt Google alkalmazott Huang 2015-ben alapította a mezőgazdaság-fókuszú online platformot, melynek kezdeti stratégiája az volt, hogy ők maguk vásárolták meg majd adták is el a termelők által kínált árukat. Azonban 2017-ben modellt váltottak, és azóta már csak egy online piactérként szolgálnak.

A platform alacsony árai és kezdetben leginkább csak mezőgazdasági termékei miatt először a vidéki településeken lett népszerű és csak később terjedt el a nagyobb, előkelőbb városokban.

Felvirágzás

Miután a modellváltás robbanásszerű növekedést idézett elő újabb izgalmas folyamatok indultak el a vállalatnál. 2018 júliusában debütáltak a Nasdaq-on PDD néven, majd még ez év decemberében elindították az új brandjük kialakításának programját, amelynek egyik célja az volt, hogy segítsék a termelőket a saját márkájuk létrehozásában.

Az új brandnek nagyon fontos része volt a C2M (Consumer to Manufacturer) üzleti modell, ami egy kereslet hajtotta modell, amelyben a vásárlói visszajelzésekkel segítséget nyújtanak az eladóknak a termékfejlesztésben. Különböző programok, mint például a Duo Duo University és Duo Duo Farm elindításával jelentősen segítették a vidéki termelők online kereskedelembe történő integrálását és technológiai fejlődését.

Üzleti Stratégia

A vásárlók számában jelentős növekedést eredményezett a csoportos vásárlás funkció bevezetése. Ennek lényege, hogy amennyiben meg akartunk vásárolni egy terméket, volt lehetőségünk ezt felajánlani ismerőseinknek, vagy akár megosztani egy közösségi média felületen is. Amennyiben elértük az akcióban előírt személyek számát hatalmas kedvezménnyel vásárolhattunk meg számos terméket, melyek közül talán az iPhone-ok voltak a legnépszerűbbek.


pinduoduo2.jpg

A csoportos vásárlás folyamata, forrás: chinaskinny.com

Eladói oldalon is rendkívül kedvező feltételeket nyújtanak, mivel a platformjukon történő eladásokból 0 százalék jutalékot vonnak le. Ez nagyban segítette őket abban, hogy az alapítást követő első 5 évben 5,1 millió eladó regisztrált. Ebből adódóan valahonnan máshonnan vannak bevételeik, méghozzá leginkább a reklámszolgáltatásokból, mely az összes bevételük közel 90 százalékát teszi ki. A bevételek maradékának nagy része a Duoduo Pay nevezetű fizetési szolgáltatásokat nyújtó alvállalkozásukból származik.

Az egyik legfontosabb része a platformnak a közösség. A lehető leginkább próbálják megteremteni az offline shopping élményét a digitális térben azáltal, hogy sokszor találkozunk az ismerőseink által jónak értékelt termékekkel és az általuk írt véleményekkel. Mindezek mellett sok játékos módszert is alkalmaznak, mint például a valentin-napi csoportos kincskereső játék, amelyben különböző ajándékokat, kedvezményeket lehetett találni.

pinduoduo_3.jpg

A Valentin napi kincskereső játék Durex és Hershey’s akciókkal, forrás: chinaskinny.com

Mindezeknek köszönhetően egy szórakoztató csoportos programot csináltak az online vásárlásból, ami visszatérésre ösztönzi a felhasználókat.

Problémák

Több probléma is adódott a vállalatnál, amelyekkel mindenképp foglalkozniuk kell ahhoz, hogy továbbra hasonló ütemben és támogató környezetben tudjanak fejlődni.

Régebb óta fennálló probléma a hamisítványok jelenléte a platformon, amelyre 2018 augusztusában egy hatalmas törlési hullámmal válaszoltak, amelyben több, mint ezer eladót és 4 millió terméket töröltek. Mindezek mellett alkalmazzák a tízszeres büntetési eljárásukat, a kínai jogban elvárt háromszoros helyett, melynek lényege, hogy a hamisítványokat forgalmazóknak a hamisítványok összértékének tízszeresét kell bírságban kifizetniük. Valamint 2018 novemberében elindítottak egy tulajdonvédelmi portált, amelyen a termelők felvehetik velük a kapcsolatot. Tavaly pedig bemutattak olyan mini programokat, amellyel az eladók és vásárlók hitelesíthetik vagy megbizonyosodhatnak a termék eredetiségéről.

Idén azonban újabb problémák bukkantak fel, méghozzá az embertelen munkamennyiséggel kapcsolatban. Január 3-án hunyt el végkimerülésben egy 22 éves dolgozójuk, majd január 6-án egy másik alkalmazottjuk öngyilkos lett. Ezek a hírek hatalmas felháborodást váltottak ki és több kritikákat is megfogalmaztak a PinDuoDuoval és a több kínai tech-cégnél alkalmazott 996-os munkarenddel kapcsolatban, amelynek lényege az, hogy a dolgozók reggel 9-től este 9-ig dolgoznak a hét 6 napján.

Amennyiben ezeket a problémákat képesek megoldani és az új vezérigazgató teljesíteni tudja a hatalmas elvárásokat nagyon fényes jövő állhat a vállalat előtt.

Tőzsdei pályafutása

Az elmúlt év, ahogy az összes technológiai és e-commerce vállalat részvényében, a PinDuoDuo papírjainak árában is hatalmas ugrást idézett elő. Csak az elmúlt egy évben majdnem 255 százalékot nőtt a PDD árfolyama. Ebben a 255 százalékban már az idei februári csúcstól vett 35 százalékos visszaesés is bele van számítva.

pinduoduo_4.png

A PDD egy éves grafikonja, forrás: tradingview.com

Azonban a legtöbb befektető nagy bizalommal tekint a papírra és csak egy jó beszállási lehetőségnek látja a most bekövetkezett korrekciót. Az elemzők átlagos egy éves célára 176.21 dollár, amely 34 százalékos növekedést jelentene a március 26-ai záróárhoz viszonyítva.

A legutóbbi elemzést március 18-án a Macquire tette közzé, amiben felülteljesítőről semlegesre fokozta le a papírt és 171-ről 157 dollárra csökkentette a célárát.

Lajer Máté, 2021. 03. 28.

 

 

 

 


(Borítókép: Colin Huang, forrás: asia.nikkei.com)

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestinvestmentclub.blog.hu/api/trackback/id/tr1016484242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása