Titan-projekt – avagy hogyan hódíthatja meg az Apple az autóipart?
2021. április 07. írta: Budapest Investment Club

Titan-projekt – avagy hogyan hódíthatja meg az Apple az autóipart?

A cikk eredetileg a Concordeblogon jelent meg március 30-án.

A 2020-as davosi konferencián hallhattunk egy olyan, elsőre talán furcsán hangzó gondolatot, hogy az elektromos autók lesznek a jövő legkomplexebb okoseszközei. A mondat Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatójának szájából hangzott el, aki az elektromos autókban látja az autóipar jövőjét. Úgy látszik nincs ezzel másképp az Apple sem.

Azt már megszokhattuk, hogy telefonjainkra, televízióinkra, vagy óráinkra okoseszközként tekintünk, mivel forradalmi változáson mentek keresztül az elmúlt évtizedek során. Ez a folyamat elérte az autóipart is, ahol a fosszilis energiahordozókról való átállás mellett az autók számítástechnológiai modernizálása is folyamatos fejlesztés alatt áll.

Nézzük meg például a Teslát. Az elmúlt pár évben számos újítást hoztak az iparba, ami miatt máshogy tekintünk a jövő autóira. Az önvezető technológia ugrásszerű fejlődése mellett, a hatalmas érintőképernyős vezérlőpanelen át - amin egyébként már játszani is lehet - a programozással való javításokig csupa olyan dolgot hoztak az autóiparba, ami korábban ismeretlen volt.

Az ARK Invest legutóbbi elemzése szerint, 2020-ban kicsivel több, mint 2,2 millió teljesen elektromos autót adtak el a világban, ami enyhe növekedésnek számít a korábbi évekhez képest. Azonban 2025-ös előrejelzésük ennél sokkal brutálisabb számokat tartalmaz. Várakozásuk szerint a következő 5 évben exponenciálisan, 40 millió darabra nőhet az 1 évben eladott EV járművek száma, ami az 5 év alatt egy 1700 százalékos növekedés. Ilyen számok mellett nem meglepő, hogy az Apple ezt a szektort választotta tevékenységeinek bővítésére.

Kik jönnek szóba, mint potenciális partnerek?

Több év találgatás után, február elején új információk láttak napvilágot azzal kapcsolatban, hogy ki lehet az Apple partnere saját elektromos meghajtású autójuk gyártásában.  A CNBC forrásai szerint a Hyundai, és azon keresztül a Kia potenciális partnerei lehetnek az amerikai óriásvállalatnak. Mindkét koreai cég részvényárfolyama emelkedett a hírre, és úgy tűnt, ők lesznek azok, akik megvalósítják a még Steve Jobs által 2009-ben bejelentett projektet.

Azonban sokak számára csalódást keltő lehetett a hír, hogy mégsem lesz Apple-Hyundai együttműködés. A két korai vállalat február elején, nem sokkal a találgatások után jelentette be, hogy nem folytat semmilyen tárgyalást az Apple-lel annak önvezető autóinak gyártásáról. Az lehetett az oka a partneri viszony meghiúsulásának, hogy a Hyundai elektromos autóihoz szükséges akkumulátorokat az az SK Innovation szállítja, amely átmenetileg elvesztette teljes tengerentúli piacát miután az Amerikai Kereskedelmi Bizottság 10 évre kitiltotta a céget Amerikából. Ha voltak is tervek az Apple-Hyundai partnerségre, azok ezen a ponton biztosan megszakadtak volna. De akkor ki jöhet szóba, mint potenciális partner az Apple Car gyártásához?

Az elektromos autó akkumulátorok, hasonló módon a technológiai szektorban használt akkumulátorokhoz nagyrészt lítium-iont tartalmaznak. Az Apple esetében a legnagyobb beszállító a tajvani Hon Hai Precision, ismertebb nevén a Foxconn, amely évente nagyjából 26 milliárd dollár értékben szolgáltat lítiumot a cég számára, és olyan termékek gyártásában vesznek részt, mint az iPhone, vagy az iPad.

A Foxconnal való együttműködés további kapukat nyit meg az Apple előtt, mivel a tajvani cég az év elején sikeresen megállapodott a Volvo anyaszervezetével, a Geely-vel. Ennek keretein belül a Geely biztosítja majd az idén ősszel megjelenő, kifejezetten elektromos hajtásra dedikált platformját a tajvani vállalatnak.

Felmerül a kérdés, hogy akkor miért nem a Foxconn, vagy azon keresztül a Volvo volt az első számú opciója az Apple-nek? Nos, egyrészt a Foxconn jellemzően kínai autógyárakkal kooperál, és az USA-Kína közötti kereskedelmi háború beláthatatlan következményekkel lehet az autóiparra hosszútávon. Másrészt, az Apple termelése már így is nagy mértékben függ a tajvani cégtől, így kézenfekvő lehet egy másik partnert keresni a beszállítói lánc szélesítése érdekében. A Volvo-Geely fúzió meghiúsulása viszont teret adott a kínai cégnek, hogy újabb külsős partnereket vonjon be az elektromos platformok fejlesztéséhez.

Akárhogy is lesz, a Volvo jó választás lenne az Apple szemszögéből, hiszen a SUV kategóriával rendkívül népszerűek az USA-ban, a Geely révén pedig az ázsiai piacon is tudnak terjeszkedni. Annyi biztos, hogy a Foxconn már mindkét céggel közeli kapcsolatot ápol, így karnyújtásnyira van ez az opció az Apple számára.

Mivel dobhatnak nagyot?

Önvezetéssel, de nem is akármilyennel. Az Apple 2015 óta teszteli Kalifornia utcáin a “robotaxi” rendszerét Lexus SUV-okkal. Ezt követően 2019-ben hivatalos közleményben fejtették ki, hogy pontosan mivel is próbálkoznak. A tervek szerint, a nagy teljesítményű szenzorrendszer képes lesz felismerni az autó elhelyezkedését, más autókat, bicikliseket és gyalogosakat.

apple.png

Apple robotaxi program

Ez még persze nem túl nagy dobás az autóiparban, tekintve, hogy hol tartanak az olyan konkurensek, mint a Tesla. Fontos azonban megemlíteni, hogy az Apple eszközei hogyan lesznek képesek kommunikálni egymással. Képzeljünk el egy gyalogost, aki az iPhone-ját nyomkodva lép le a járdáról egy Apple Car elé, vagy ha az autó holttérfigyelő szenzora érzékeli azt a kerékpárost, aki épp egy Apple Watch-csal monitorozza az edzését. Minden bizonnyal mire az autó hivatalos bemutatásáról beszélhetünk, addigra az 5G technológia is kiforrottabb lesz, és a low-latency nyomán az önvezetés is gyorsabban lesz képes reagálni a forgalmi helyzetekre, riasztást küldve akár más eszközök számára. 

A képen látható modell merőben eltér más, eddig nyilvánosságra jutott vázlatok közül, ugyanis ez nem egy utópisztikus sportautó. A képen lévő formaterv meghatározhatja az üzleti modellt is, amelyet a cég követni szeretne. Egyrészt ez az autómegosztó rendszerek, illetve az Uber jelenlegi olcsó taxizás ötvözése lehet, amellyel összecseng a “robotaxi” kísérletük is. Ezzel nagyot dobhatna az Apple, amellyel nem csak feltétlen az autózásra, hanem akár a taxizásra nyújtana alternatívát.

apple2.png

Rajongók elképzelése, vagy egy kiszivárgott grafika? (Kép forrása: motortrends.com)

Ami természetesen kulcsfontosságú lesz, az a töltési idő és hatótáv. Amennyiben az Apple rendelkezik saját akku-technológiával, akkor bizonyos újításokkal az élre törhetne. Viszont a már említett Hyundai kollaboráció kútba esése, és az SK Innovation helyzetével történő összecsengés inkább azt sejteti, hogy e tekintetben beszállítókra hagyatkoznának. A fentebb tárgyalt Foxconn cég pedig 2020 őszén jelentette be, hogy saját elektromos autó platformot fejleszt, amelynek a tömeggyártását pont 5-6 éven belülre ígérték. 

Hogyan teljesítettek a tőzsdén?

A tőzsdén látottak alapján úgy tűnik, a piac egyelőre alulbecsüli az AppleCar várható hatását az EV szektorra, illetve a cég részvényeire. A Hyundai és Kia esetében bővebben kifejtett partneri viszony bejelentése, majd annak leállása nem eredményezett abnormális hozamot a piacon. Azonban mit is eredményezhet egy ténylegesen megvalósuló partneri projekt?

A Goldman Sachs elemzője szerint a körülbelül 5 év múlva elkészülő autót az Apple várhatóan 75.000 és 100.000 dollár között dobhatja piacra, amivel becslések szerint 5 százalékos piaci részesedést, illetve 7-10 százalékos haszonkulcsot érhetne el. Ez azért nagy szó, mert a BMW elektromos autógyártó részlege is 10 százalékos haszonkulccsal dolgozik, ebben az igen költséges szektorban.

apple3.png

Forrás: Bloomberg Terminal

Az Apple árbevételének nagyrésze az iPhone-ok értékesítéséből adódik, mint az ábrán is látható több, mint 50-60 százalékát adja éves bevételeinek. Az Apple Car, az előbb említett becsült eladási ár mellett 2024-ben, a teljes bevétel 5-8 százalékát teheti ki, ami majdnem akkora, mint az elmúlt évben az iPad-ek értékesítéséből befolyó összeg. 

A Morgan Stanley EV szektor elemzője 2030-ra viszont már úgy számol, hogy az eladási számok növelése, illetve a költségek optimalizálása mellett az Apple elektromos autógyártási szegmenséből származó bevétele elérheti az 50 milliárd dollárt, ami a 2020-as éves bevételének a 17 százaléka. Természetesen ez csak viszonyításképpen értelmezhető, mivel a teljes cég bevétele valószínűleg lényegesen nagyobb lesz 2030-ra.

„There is one more thing” – hallhattuk sokszor Apple konferenciák végén Steve Jobstól, mielőtt valami újabb forradalmi dolgot mutatott volna be, ami valamilyen szinten mindig megváltoztatta az életünket. Most is van még egy dolog, amibe érdemes lehet belegondolni. Az Apple fennállása során forradalmasította a számítógépeket a Mac-el, megkönnyítette a zenehallgatást az iPod-dal, és 2007-ben új irányt mutatott a telefonok világában. Miért gondolnánk azt, hogy ez másképp lesz az Apple Car esetében?

2021.03. 14. - Molnár Tamás

 

 

 

 

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestinvestmentclub.blog.hu/api/trackback/id/tr3716493412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása