Egy jó sneaker a ruhatárad és a portfóliód része is lehet
2021. december 05. írta: Budapest Investment Club

Egy jó sneaker a ruhatárad és a portfóliód része is lehet

A legtöbben furán néznek azokra a tinédzserekre, akik azt mondják, hogy cipőkkel kereskednek. Azt gondolják, hadd játszadozzanak ezekkel a gyerekes gondolatokkal. Azonban nem tudják azt, hogy egy több milliárd dolláros piacról beszélünk, amikor a sneakerek adás-vételéről van szó.

Kezdetek

Először is tisztázzuk a sneakerek fogalmát. Angolul „athleisure” cipők kategóriájába kezdték el besorolni őket, amely az athletic (sport) és leisure (szabadidős) szavak összetételéből keletkezett és úgy definiálják, hogy egy sportos kinézetű cipő, amelynél a divat szempont felülmúlja a funkcionális szempontot.

Annak ellenére, hogy régóta jelen vannak, a gyűjtésük nem volt mindig ennyire elterjedt, mint manapság. Amikor közkedveltebbek lettek sem gondoltak rájuk úgy, mint valamire, amivel pénzt lehet keresni. Szépen lassan kialakult egy kultúrájuk, egyre több „sneakerhead” (sneaker gyűjtő/rajongó) lett jóba csak egymás cipője láttán és egyre fontosabb része lett az egyéniség kifejezésének.

Ez a trend viszont robbanásszerűen felgyorsult a 80-as évek végen nem másnak, mint Michael Jordannek köszönhetően. A Nike-val közösen létrehozott Air Jordan márka a hip-hoppal együtt emelkedett fel, ahogy egyre népszerűbb lett a kosaras cipők hordása a pályán kívül is. Ez alapozta meg a mai sneaker kultúrát.

Michael Jordan és az Air Jordan I. Forrás: player.hu

Ez a trend folytatódott a 90-es években és a 2000-es évek elején, ahogy egyre több márka szállt be és szerzett ismertséget a piacokon. Ebből az időszakból nagyon fontos megemlíteni az akkoriban felkapott punk és gördeszkás kultúrát, amelyben erősen jelen volt a Nike SB, a Vans, a Converse és a New Balance.

Mai helyzet

Ma ez a trend már jóval nagyobbra nőtte ki magát, mint valaha gondolták volna. A sneaker piac a Statista kutatása szerint 2025-re elérheti a 100 milliárd dolláros értéket, valamint csak a másodlagos piac értéke 2019-ben 6 milliárd dollár voltglobálisan, ebből pedig 2 milliárd dollár csak az Egyesült Államokhoz köthető.

A hatalmas mértékben megnövekedett forgalom lebonyolításához újabb és újabb platformok jöttek létre a hivatalos forgalmazók boltjai mellett. Ezek közül a legismertebb a StockX nevű online piactér, ahol a sneakerek mellett ma már mindenféle kiegészítővel, ruházattal és elektronikai eszközzel is lehet kereskedni. Ennek a platformnak köszönhetően könnyedén figyelemmel lehet kísérni a különböző cipők piaci árát és megfigyelhetjük, milyen trendek alakulnak ki a piacokon.

Továbbá az éves jelentésükből megtudhatjuk, hogy 2020-ban a lezárásoknak is köszönhetően majdnem megduplázódott a forgalmuk, valamint azt is láthatjuk, hogy átlagosan mennyivel van a legnépszerűbb cipőmárkák sneakereinek piaci ára a kiskereskedelmi áruk felett.

A sneakerek másodlagos piacának alakulása, valamint a különböző márkák teljesítménye a másodlagos piacon. Forrás: Statista

Határ a csillagos ég

Először hihetetlennek tűnhet, hogy néhány limitált kiadású cipőért emberek sok ezer dollárt is fizetnének, mint például a korszakalkotó és a sokak által kedvelt Vissza a jövőbe című filmben látható Nike Air Mag-ért. Ennek a cipőnek a 2011-es kiadásáért több mint 13 ezer dollárt is fizetnek manapság.

A Nike Air Mag és piaci árának alakulása Forrás: Google, StockX

Azonban egy nem is hosszú kutatás után láthatjuk, hogy nagyon sok több ezer dolláros árkategóriában mozgó cipő van a piacon. Ezeknek nagy része másik brandekkel, divatmárkákkal vagy hírességekkel kollaborációban készített limitált kiadású darabok.
Ami ezeknél nagyon érdekes, hogy a kiskereskedelmi ára ezeknek sem volt a legtöbbször 200 dollár felett.

Tehát valóban el lehet érni több ezer százalékos nyereséget egy sneakeren, ezáltal lehet egy jobb befektetés, mint sok más részvény vagy eszköz. Valamint a legrosszabb esetben, ha mások szemében el is értéktelenedne, sok más eszközzel ellentétben ennek így is hasznát vehetjük és tudjuk egyszerű cipőként is használni.

Azonban az ilyen nagy befektetési darabokat nem csak megtalálni nehéz, hanem az adott cipő kiszemelése után a kedvező áron történő beszerzése is szinte lehetetlen. Ezért is terjedt el egy másik kereskedési forma az újabb generációnál, amit flipping-nek hívnak.

Flipping

Azt a kereskedési módszert nevezik flip-nek, amikor az újonnan megvásárolt cipőt minél rövidebb időn belül adják el, akár kisebb profitért is. Azonban amikor sokszor megismétlik igen szép összegeket tudnak ezzel keresni azok, akik megértik a piac működését.

Forrás: Robb Report

Ilyenkor legtöbbször az újonnan megjelenő cipőket próbálják megszerezni kiskereskedelmi áron vagy alatta. Persze fontos előbb utánajárniuk, hogy melyik cipő foroghat majd kiskereskedelmi ár felett. Ehhez el kell végezniük a megfelelő kutatómunkát, megérteni a trendeket (például a korábban említett StockXsegítségével) és követni a fórumokat, valamint oldalakat ebben a témában, mint például a Hypebeast vagy Highsnobiety.

Hogyan is tudják kiskereskedelmi áron vagy olcsóbban beszerezni ezeket a cipőket? Több lehetőség is rendelkezésükre áll. Az egyik elterjedt módja a különböző márkák vagy boltok által rendszeresen indított sorsolások, amelyben néhány szerencsés résztvevő kiskereskedelmi áron vásárolhatja meg a legújabb sneakereket. A másik gyakran használt módszer az, hogy amint elérhetővé teszik valamilyen online webáruházban a cipőket azonnal felvásárolnak belőlük annyit, amennyit csak tudnak.

Ehhez a két módszerhez azonban sokszor különféle botokat használnak, amelyekkel jóval nagyobb eséllyel járnak sikerrel. Ezeknek a botoknak a használata azonban nem megengedett a használatuk esetén letilthatják az adott fiókot, az IP címét vagy a bankkártyáját a további versenyeken történő részvételtől.

Természetesen ezek mellett vannak a hagyományosabb módszerek, amikor az ember követi a bolti akciókat, valamint az új megjelenéseknél sorba áll a boltnál a barátaival, hátha nekik is sikerül egy-két párral beszerezni.

Ezeket a cipőket később valamilyen online (például StockX, GOAT, ebay, Facebook csoportok) vagy offline piactéren próbálják meg eladni legtöbbször pár 10 dolláros profittal. Ez először nem hangzik olyan soknak, azonban abba kell belegondolnunk, hogy ezeknél az embereknél több ezer cipő is megfordul egy évben, amely a végén egy nagyon szép nyereséget eredményez. Ami pedig a legjobb ebben, hogy a legtöbb esetben, ha nem tudják eladni magasabb áron még vissza is küldhetik abba a boltba őket, ahonnan vették. Így általában semmiféle pénzügyi veszteséget nem szenvednek ezekben az esetekben sem.

Ha valami, akkor ez minden befektető álma.

2021.12.05-Lajer Máté

 

 

 

 

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestinvestmentclub.blog.hu/api/trackback/id/tr7716774356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása