Pillanatkép az autóiparról
2020. november 02. írta: Budapest Investment Club

Pillanatkép az autóiparról

1.jpg
Az elmúlt években egyre inkább előtérbe került a fenntarthatóság az élet minden területén. Teljesen átalakulni látszik több szektor is a világgazdaságban, sorra jelennek meg a megújuló energiával foglalkozó vállalatok, rohamosan fejlődnek az ezen forrásokat kiaknázó technológiák. Folyamatosan terjednek a környezetbarát módon előállított hús helyettesítő termékek. Ez a mindent átszövő változás azonban talán az autóiparban a legszembetűnőbb. Míg a villanyautózás egészen idáig egyfajta úri-muri volt, a gazdagok kiváltsága, elérkeztünk abba a korszakba, amikor elérhető közelségbe kerültek ezek a járművek az átlag polgárok számára is. Lassan minden gyártó kínálatában megjelennek ezek a típusok, hála a folyamatos fejlődésnek, és a kumulált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályozásoknak. Ezek eredményeként születhetnek meg olyan modellek, mint a Skoda Citigo, vagy a jövőre debütáló Dacia Spring, melynek fogyasztói árát, támogatásokkal együtt körülbelül 4 millió forintra becsülik. Ez már közel sem olyan elérhetetlen, mint a Tesla csúcskategóriás modelljei. A luxuskategóriában is egyre fokozottabb az elektromos autók jelenléte. Elég csak egy pillantást vetnünk a Porsche Taycan Turbo S névvel fémjelzett modelljére és annak árcédulájára, melyen egy majd 60 millió forintos összeg szerepel.
2.jpg

Dacia Spring, forrás: Dacia

Mi a helyzet a gyártók értékpapírjaival? Ha vetünk egy pillantást a grafikonokra, érdekes dolgokat figyelhetünk meg rajta. Láthatjuk, hogy a koronavírus válság ugyan mindenkit megviselt, de vannak, akik olyan lendülettel lábaltak ki belőle, hogy új és új csúcsokra tör a papírjaik árfolyama. Nem másról beszélek, mint a tisztán elektromos autókat előállító cégekről. Ékes példája ennek a Tesla és a Nio részvényei, melyek elképesztő növekedést tudhatnak a hátuk mögött, ha az elmúlt hónapokat nézzük. Vajon mi lehet az oka az ő szárnyalásuknak, míg a többi gyártó papírjai láthatólag szenvednek? Befektetői körökben növekedési részvényeknek nevezik az efféle, modern technikákat felsorakoztató cégeket, mivel azt várják tőlük, hogy később még nagyobbra duzzadjanak, és a papírok valódi értéket képviseljenek, hiszen jelenleg a fundamentális mutatók kimagaslók, túlárazottnak mutatva a papírt. Összehasonlításképp nézzük meg a következő táblázatot, ahol a három legnagyobb autógyártó adatait láthatjuk.
3.jpg

A három legnagyobb piaci kapitalizációval rendelkező autógyártó egy részvényre jutó árbevétele és könyv szerint értéke, Yahoo Finance alapján

Miért bíznak ennek ellenére a befektetők ennyire az elektromos autózásban? Vegyük csak példának az okostelefonokat! Az első ilyen eszközt 1992-ben mutatta be az IBM, majd fokozatosan terjedt el. Igazán népszerűvé csak 2007-ben vált az első IPhone megjelenésével vált, és mostanára eljutottunk oda, hogy szinte mindenkinél van egy ilyen eszköz. A befektetők ugyanezt várják az elektromos autóktól, a környezetvédelmi elvek és a robbanásszerűen fejlődő technológia pedig őket igazolja. Különös figyelmet fordítanak az iparágban az akkumulátor- és egyéb elektromos hajtáslánc-technológiának, hiszen ez az, ami gátat szab az autók hatótávolságának, és nagy százalékát adja az autók súlyának és ökolábnyomának. Jól mutatja ennek a fontosságát a Nikola körül kialakult botrány, és a részvény árfolyamának mozgása. Azt állították, ígéretes technológiák birtokában vannak, amikor a Hindenburg Research komoly vádakat hozott fel ez ellen. Ennek hatására a GM sem vásárolt tulajdonrészt a cégben, ami igen ígéretes lett volna a vállalat számára. A részvényeik árfolyamai zuhanásnak indultak, a cég vezére, Trevor Milton pedig lemondott. A képen a Nikola árfolyamának alakulása látható.
4.png

A Nikola árfolyamának alakulása, TradingView

Nehéz időket élnek az európai autógyártók, hiszen az október 28-ai bejelentések, melyek alapján újabb lezárási hullám jöhet Európában, jelentősen megvágták a papírok árát. A hír különösen rosszul érintette a Renault és a PSA árfolyamát. A Fiat Chrysler annak ellenére is esett a többi részvénnyel egyetemben, hogy a cég profitról számolt be. A 29-ei kereskedési nap azonban már jelentősen vidámabb volt a szektor számára. A Volkswagen újra nyereséges tudott lenni a befektetők nagy örömére, ellenben a menedzsment kiemelte, nehéz időszak áll a cég előtt. Jóval kevesebb járművet adnak el idén, ami érthető a vírus miatt, ráadásul a cégnek még mindig komoly problémát jelentenek a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályok. A modelljeik elsöprő többsége ugyanis még fosszilis üzemanyagot használ, bár egyre több figyelmet szentelnek az elektromos autók gyártásának és fejlesztésének. Rossz hír, hogy a menedzsment szerint kevesebb pénzt tudnak K+F tevékenységre szánni a közeljövőben.

Meglepetést hozott a Ford gyorsjelentése, a gyártó is profitot mutatott ki. Az elemzők várakozásai szerinti 19 cent ellenében 65 cent részvényenkénti üzemi eredményről számoltak be. A hír új erőt adott az amúgy igencsak gyengélkedő árfolyamnak, több, mint 5%-os pluszban várta a papír a piac nyitását. A cég vezetése kiemelte, igen fontosnak tartják az elektromos járműveket, és a jövőben már alapvetők lesznek ezek a modellek a kínálatukban.

A Ford árfolyamának alakulása októberben, TradingView

Ha az autóiparról beszélünk, nem szabad szó nélkül elmennünk az elemzők által magasztalt Ferrari mellett sem. A szakértők állítása szerint a sportautóiról és legendás történetéről ismert cég jó befektetés lehet a jövőre nézve. Állításaikat a Ferrari kiváló mérlege is alátámasztja, és a cég akár 150-200 millió dollárt is termelhet idén. Várakozások szerint tovább fog erősödni a Ferrari brand, egyre intenzívebb a jelenlétük az e-sportban. Tovább élénkítheti a keresletüket az új modellek megjelenése is, mint például az új Roma, ami jelentős design-béli eltéréseket mutat elődeihez képest. Emellett valamikor a közeljövőben érkezni fog egy hibrid hajtáslánccal rendelkező SUV is, ami belépőt jelenthet az elmaradottabb országok piacaira, hiszen itt a gazdagok a rossz útviszonyok miatt nem közlekedhetnek alacsony hasmagasságú autókkal. A Forma 1-es istálló is sokat tud majd vágni a költségein, hála az új szabályoknak. Mind ezek a várakozások szépen látszanak a részvény árfolyamán is, amely szép emelkedésen van túl a pandémia óta.

A Ferrari árfolyamának alakulása, TradingView

Érdemes tehát nyomon követnünk a szektort, mivel véleményem szerint a következő évtizedben jelentős átalakulásnak lehetünk szemtanúi. Vajon mekkora szeletet tudnak majd a feltörekvő kínai gyártók elragadni a világpiacból? Vajon képesek lesznek a car-sharing szolgáltatások meggyőzni az embereket arról, hogy nincs szükségük saját autóra? Mekkora veszélyt jelent ez a gyártók számára? Mikor lesznek képesek átvenni az elektromos autók az uralmat az utak felett? Megannyi kérdés vár még megválaszolásra, melyek kulcsfontosságúak az árfolyamokat tekintve.
2020.11.02. – Ótott-Kovács Gábor
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestinvestmentclub.blog.hu/api/trackback/id/tr7316400238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása