Luxus órák, mint befektetési eszközök
2021. november 02. írta: Budapest Investment Club

Luxus órák, mint befektetési eszközök

90 százalékos áremelkedés egy év alatt? Biztos valami szuper-részvény. Ja nem, csak egy óra, amin Snoopy fekszik.

Az Omega Speedmaster Moonwatch Silver Snoopy, forrás: Omega

A fentebb említett óra a legelső Omega Speedmaster után 58 évvel készült 2015-ben és jelenleg az eredeti 7,350 dolláros kiskereskedelmi árának több, mint hatszorosa fölött 45 ezer dolláros piaci áron forog.

A pandémia alatt megfigyelhettük, hogy újabb és újabb eszközosztályokba kezd el hatalmas mennyiségű pénz befolyni, ahogy sok embernek egyre több pénze halmozódott fel a karantén alatt, amit nem tudtak a szokásos módon elkölteni. Ez több eszköznél is igen nagy áremelkedést okozott, pont ahogy a luxus óráknál is. Nagyon sok modell a kiskereskedelmi ára sokszorosán tud elkelni és egyre több celeb és influenszer kezdett el arról beszélni, hogy milyen jó befektetés is egy óra. Igazuk lenne?

Kezdjük azzal, hogy az órák kis százaléka lesz valóban jó befektetés és amennyiben nem ismerjük eléggé a piacot és a vásárlói szokásokat, könnyedén mellé is nyúlhatunk és igen nagyot bukhatunk egy-egy több milliós vételárú órán. Azonban ez a legtöbb eszköznél így van, bele kell ásnunk magunkat a piac működésébe és figyelemmel kell követnünk a trendeket ahhoz, hogy sikeresek lehessünk. Erre egy nagyon jó eszköz az órák terén a watchcharst.com, ami egy olyan weboldal, ami összegyűjti a több különböző platformon hirdetett és eladott órákat és ezek alapján egy nagyon hasznos eszközzé válik a trendek felfedezésében.

A watchcharts-nál végeztek egy felmérést, amelyben 1900 órát vizsgáltak meg, amelyekhez már legalább öt évre visszamenőleges adatok álltak rendelkezésükre. Eredményül azt kapták, hogy a vizsgált órák árai átlagosan évente 1,7 százalékponttal nőttek. A legjobban teljesítő óra ára évente +32, a legrosszabb pedig -22 százalékot változott átlagosan.

Az elmúlt öt évre nézett átlagos éves hozam eloszlása, forrás: watchcharts.com

Ezen kutatás azt is kimutatta, hogy az órák körülbelül 1 százaléka érdemes befektetésre, amelyet úgy definiáltak, hogy az S&P 500 átlagos 10 százalékos hozamát vagy magasabbat tudtak éves szinten átlagosan teljesíteni. Az általuk vizsgált 20 000 óra közül csak 300 volt erre képes.

Amennyiben tovább nézegetjük a különböző márkák és óra modellek árának alakulását azt fedezhetjük fel, hogy az amúgy is három legnagyobb és legfelkapottabb svájci márkának az órái tudják tartani és felülteljesíteni az eredeti kiskereskedelmi árukat. Ezek nem mások, mint a Rolex, a Patek Philippe és az Audemars Piguet. Vizsgáljunk is meg néhány konkrét modellt.

Az óra, mint befektetési eszköz

Balról jobbra: Rolex Submariner, Rolex Daytona, Rolex GMT Master, Audemars Piguet Royal Oak, Patek Philippe Nautilus, forrás: watchcharts.com

Kezdjünk az összes luxus búváróra és talán az összes óra közül a legismertebbel, a Rolex Submarinerrel. Ennek az órának a különböző verzióinak a piaci ára az elmúlt egy évben átlagosan 17 százalékot és az elmúlt öt évben pedig évente átlagosan 5,7 százalékot nőtt.

A Rolex Submariner modellek árainak változása az elmúlt öt évben, forrás: watchcharts.com

A következő óra a 1970-es évek végén még Paul Newman által divatba hozott Rolex Daytona. Ennek a kronográfnak (stopper funkcióval felszerelt óra) és a különböző változatainak az elmúlt egy évben 35, az utóbbi öt évben pedig átlagosan majdnem 9 százalékkal nőtt a piaci ára.

A harmadik és egyben utolsó vizsgált Rolexet eredetileg repülőgép-pilótáknak és sokat utazó üzletembereknek szántak, a plusz mutató miatt, amely egy másik időzóna idejét is képes mutatni, a GMT Master. Ennek a karórának a piaci ára az elmúlt évben 35 százalékkal, az elmúlt öt évben pedig évente átlagosan 8 százalékkal nőtt.

Áttérve az Audemars Piguet, Gérald Genta által tervezett, 1972-ben bemutatott és azóta is a márka csúcsmodelljének számító Royal Oak-ra, és annak különböző változataira egy szinte hihetetlen közel 73 százalékos áremelkedést figyelhetünk meg az elmúlt egy évben. Az elmúlt öt évben pedig átlagosan 9 százalékkal növekedett a piaci áruk.

Anno még 1976-ban a Patek Philippe a Royal Oak-ra reagálva adta ki, a szintén Gérald Genta által tervezett Nautilust, ami szintén azóta a márka zászlóshajója. Ennek az órának a különböző verzióinak a piaci ára közel 23 százalékot, az utóbbi öt évben pedig évente átlagosan 4 százalékot növekedett.

A vásárlás menete

Több módon hozzájuthatunk például egy, a fentebb említett Rolex Daytona-hoz. Ami a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb megoldásnak tűnik az az lenne, hogy bemegyünk a Rolex egy hivatalos forgalmazójának a butikjába és elmondjuk az eladónak, hogy ezt meg ezt a modellt néztük ki. Na igen, azonban ezután következik az, hogy felkerülünk egy várólistára és akár éveken keresztül is várhatunk arra, hogy értesítsenek minket arról, hogy érkezett az üzletbe egy Daytona, amit elvihetünk. Azonban még itt sem garantált az, hogy az általunk kinézett anyag és színkombinációt fogjuk ki.

Ennek a várakozási időnek a lerövidítésére alakultak ki olyan praktikák, hogy a kereskedőtől előbb meg kell vásárolnunk egy vagy több kevésbé kívánatos modellt és így előrébb kerülhetünk a várólistán, ami még így is több hónapos lehet. Ezt a módszert azzal indokolják a kereskedők, hogy így tudják kiszűrni azokat az embereket, akik csak gyors pénzhez jutás érdekében vennék meg az órát és nem az óra vagy a márka iránti tiszteletből és szeretetből.

Ezért is kezdett el olyan rohamosan megugrani a másodlagos piacon a luxus órák ára. A pandémia alatt sok óragyártónak csökkentenie kellett a termelést, ezzel igen lecsökkentve a kínálatot, amelynek így még elérhetetlenebbé vált az egyre növekvő kereslet utolérése. A különböző órakereskedési platformokon szépen követhető volt az egyre több érdeklődő megjelenése és ezzel együtt az árak gyors égbe szökése.

Eladási folyamat

Több videóban és cikkben is kritizálták már az órákba történő befektetésnek a likviditási oldalát. Ezeknek a kritikusoknak igazuk van abból a szempontból, hogy amennyiben nem egy trendi óráról van szó, nem egy részvénynél megszokott pár másodperces adás-vételre számíthatunk, hanem akár hónapokba is telhet egy órának az eladása.

Másfelől a felkapott órákat nem csak kereskedőknél vagy platformokon tudjuk értékesíteni, hanem a legváratlanabb pillanatokban is. Több üzletember mesélt már arról, hogy több reptéren, amin megfordultak, akár 3-4 készpénzes ajánlatot is kaptak már az órájukra, mielőtt akár felszállhattak volna a gépükre.

Összességében egy nagyon érdekes és izgalmas befektetési területről beszélhetünk a luxus óráknál, amit sokan a művészet és a mérnöki zsenialitás szinergiájának tartanak. De, mint minden befektetési piacon, itt is sok időt és pénzt kell befektetni azért, hogy ezen a területen sikeresek lehessünk.

2021.11.01.-Lajer Máté

 

 

 

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestinvestmentclub.blog.hu/api/trackback/id/tr416744294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása