A digitális stratégia győztese - A Nike Inc.
2020. december 15. írta: Budapest Investment Club

A digitális stratégia győztese - A Nike Inc.

ra1.jpg

A jelenlegi pandémiában kevesebb, mint 9 hónap alatt duplázni tudta részvényeinek tőzsdei értékét a sportmárkák egyik legnagyobbja, a Nike. A március eleje óta eltelt időszakban ugyan számos óriásvállalat tudott profitálni a koronavírus teremtette új, eddig még sosem látott helyzetből, azonban a különböző szektorokat nézve, ez egyáltalán nem a ruhaiparra volt jellemző. Ebből kiindulva jogosan teszi fel ilyenkor az ember a kérdést, hogy akkor mégis miként tudott egy főként sportruházat fejlesztésével és forgalmazásával foglalkozó cég ilyen hatalmas teljesítményt nyújtani? Az alábbi cikk a Nike Inc. rövid ismertetőjét, majd az elmúlt egy évben nyújtott tőzsdei teljesítményét, illetve annak egyes okait fogja bemutatni.

 

Miként épül fel a Nike?

Az 1964-ben alapított cég lényegében sportcipők, sportruházat, sporteszközök és egyéb sport kellékek dizájnjával, fejlesztésével, gyártásával, marketingjével és eladásával foglalkozik. A világ egyik legnagyobb sport márkájának mutatkozik, éves bevétele meghaladta 2020-ban a 37,4 milliárd dollárt. A 2021-es pénzügyi évének első negyedévében, ami június elejétől augusztus végéig tart, a cégnek 1,5 milliárd dollár nettó jövedelme volt a 10,6 milliárdos teljes árbevételből. Ezzel a nettó jövedelem 11%-ot növekedett az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. A pénzügyi mutatóit a cég három kategóriára bontja: a Nike brandre, ami a cég összbevételének 94,6%-át tartalmazza, amely további négy földrajzi régióra van lebontva: Észak-Amerikai, Európai és Közép-Keleti, Kínai, illetve Csendes-Óceán körüli és Latin-Amerikai régiókra. Ezenkívül a maradék két kategória  a Converseből és a vállalati részről származó bevételre vezethető vissza.

ra2.png

A Nike pénzügyi mutatóinak regionális és vállalati szegmensi bontása

 forrás: Investopedia

 

Mint ahogy az az ábrából is jól látszik, a vállalat jelentős bevétele, szinte teljes egésze, az egyes földrajzi régiók összbevételéből tevődik össze. Ebből kifolyólag, amikor a koronavírus 2020 elején terjedni kezdett a világ minden  pontján, a vállalat hatalmas mértékben volt érintett az ügyben.

 

Mi történt a Nike árfolyamával az elmúlt egy évben?

A Nike tőzsdei értéke a pandémia függvényében mondhatni relatív stabil teljesítményre tehetett szert az elmúlt egy évben, sőt mi több, duplázni tudta értékét. Éves bevétele ugyan 38%-kal esett vissza a negyedik negyedévben (a márciustól  júniusig tartó időszakban), azonban annak ellenére, hogy a vállalatnak a pandémia által meghatározott időszakában a Kínán kívül birtokolt üzleteinek  90%-át be kellett zárnia körülbelül 8 hétre, viszonylag mégis  stabil teljesítményt tudott nyújtani. A cég 790 millió dollárnyi veszteséggel kalkulált, avagy 51 centnyit bukott részvényenként, mégis a befektetők meg tudták tartani hitüket a Nike részvényeiben. A tavaszi villámszerű eladást hihetetlen mértékű részvényár növekedés követte, ami a márciusi 52 hetes mélypontról, azaz 60 dollárról, 137,41 dollárra tudta repíteni az árfolyamot december 11-ig bezárólag. 
ra3.jpg

A Nike részvényárfolyama, forrás: Trading View

 

Az alábbi grafikon a Nike Inc. árfolyamának életútját mutatja be az elmúlt kilenc hónapban. Tisztán látható rajta, hogy március elején a koronavírus rendkívül gyors terjedésével a részvény árfolyama rohamos csökkenésnek indult, a 94 dolláros márciusi csúcsról hatalmas zuhanásnak lehetett tanúja, azonban a hónap végén és április elején nagymértékű növekedésre tehetett szert. Továbbá április eleje óta, a kisebb korrelációktól eltekintve, folyamatosan tovább tudott emelkedni az előbb említett árfolyam, ami egészen a mai napig gyakorlatilag növekedni tudott, ezzel elérve a mostani 137, 41 dollárt. A nagy kérdés azonban továbbra is az, hogy mi volt az oka annak, hogy olyan vetélytársakkal szemben, mint például az Adidas, hatalmasat tudott szakítani a Nike?

 

Mi jelentette a kompetitív előnyt a Nike számára?

A történet 2017-ig vezethető vissza, amikor a cég bemutatta új stratégiáját, ami ‘Consumer Direct Offense’ néven futott be és a vásárlókkal meglévő direkt kapcsolatok ápolására fókuszált különböző digitális portálokon keresztül, például  az alkalmazásaiban, a honlapján és szerte a világon, a hivatalos üzleteiben. 2020 júniusában ezt a stratégiát felhasználva és újra gondolva került napvilágra a vezérigazgató, John Donahoe által az új  Consumer Direct Acceleration néven futó, továbbfejlesztett stratégia. Ennek lényege egy három komponensű fókusz. Az első egy, a jövő számára elengedhetetlen piacteret jelent, ami tisztán átlátható és sokkal inkább kapcsolat-orientált a vásárlókkal szemben. A második egy vásárlói struktúra felépítése, ami nem az élsportolók és hobby sportolók között tesz különbséget, hanem férfiak, nők és gyerekek között, ezzel egy sokkal specifikusabb megközelítést létrehozva. Illetve, a harmadik egy szorosan egymáshoz illesztett technológiai alapzat, ami felgyorsítja a digitális transzformációt. Ez az új stratégia jelentette júniustól kezdődően a Nikenak az áttörést. Nem csak stabilitást nyújtott a részvénynek, hanem hitet is gerjesztett a befektetőkben, ami további részvényvásárlásra biztatta az embereket, ezzel tovább növelve a részvény árfolyamát.

 

Miért nevezhetjük a Nike-t a digitális stratégia győztesének?
ra4.jpg

Röviden összefoglalva, elmondhatjuk, hogy ugyan a világ többi óriásvállalatához hasonlóan a Nike Inc.-et is érintették bizonyos szinten 2020-ban a pandémia különböző negatív hatásai, azonban digitális stratégiájának köszönhetően még ha a cég visszaesést is tapasztalt bevételeit illetően, tőzsdei árfolyamát egy kezdetleges visszaesés után nemcsak, hogy stabilizálni tudta, de előnyt is tudott magának faragni a járványügyi helyzetből, ezzel megelőzve a vállalat értékének amortizálódását. Így kijelenthetjük, hogy a Nike a digitális stratégia egyik legnagyobb győztese.

2020.12.14. - Régely András 

 

 

 

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestinvestmentclub.blog.hu/api/trackback/id/tr4616340518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása