
A 2014 novemberében alapított, Kínából származó NIO luxus elektromos autók gyártásával foglalkozik. A William Li által alapított cég termékportfóliójában jelen pillanatban három fajta SUV található, és az NP2 névre hallgató szedán modelljüket 2021 januárjában tervezik bemutatni. Modelljeiket egyébként a kínai állam tulajdonában lévő JAC Motors gyártja, így elég erősen a kínai kormány függésében állnak. A NIO mellett több nagyobb elektromos autógyártó is megtalálható a kínai piacon, mint a Li Auto, vagy az Xpeng, de a cég egyik legfontosabb célkitűzése a Teslával való verseny felvétele, és a nyugati piacra való betörés. A cég papírjaival a New York-i értéktőzsdén lehet kereskedni, jelenleg 62,6 milliárd dollárnyi piaci tőkével, valamint 1,63 millió dollárnyi adóssággal rendelkezik a vállalat.
De vajon mi okozhatta a részvények szárnyalását?
Először is nézzük meg a részvények árának alakulását a 2018. szeptember 12-i részvénypiacra való bevezetésétől kezdve. 2018. szeptemberétől 2019. márciusáig a részvények ára a 6-10 dolláros tartományban mozgott, majd márciustól 2020. májusáig az 1-3 dolláros tartományba csúszott le. Május óta viszont a részvényárak 1500%-os növekedést mutattak, november 24-én elérve minden idők legmagasabbját, amikor is egy NIO részvény 56,99 dollárba került.
Fontosnak tartom kiemelni, hogy a részvényenkénti $25-ról $56-ig való több mint 200%-os emelkedést egy hónap alatt teljesítette a részvény, októberről novemberre. Joggal merül fel a kérdés, hogy mivel magyarázható ez a kiemelkedő teljesítmény? A Deutsche Bank elemzője, Edison Yu szerint a növekedés nem egy meghatározott eseményre vezethető vissza, hanem különböző tényezők eredményezték azt.
Minden bizonnyal volt szerepe az elmúlt 2 hónap optimizmusának, amit az amerikai elnökválasztásnak, és az egyre hatékonyabb koronavírus vakcináknak köszönhetünk.
William Li (CEO) egy októberi interjúban azt nyilatkozta, hogy a következő év végére a NIO éves kibocsátása várhatóan a jelenlegi 60.000-ről 150.000-re, hosszabb távon pedig 300.000-re fog növekedni. Az interjún elhangzottak mellett a befektetők cégbe vetett bizalmát növelték a harmadik negyedéves jelentések is. A jelentés alapján a NIO a vártnál jobban teljesített ebben az időszakban. A várt 18-hoz képest csak 12 cent vesztesége volt részvényenként a cégnek éves szinten, ami egyébként az előző évben 35,49 volt. Az előző évi Q3-as jelentésben lévő 4.799 legyártott járműhöz képest az idei harmadik negyedévben 12.206-ot sikerült legyártani, és a negyedik negyedévre ezen értéknek 17,000-re való növelését várják a NIO-nál. A Q3-as termelési adatok egyébként rekordméretűek a cég életében.
Érdekes még, hogy november 24-én, amikor a részvényárak történelmi csúcson jártak szokatlanul nagy értékben kötöttek opciós ügyleteket hosszú távra. Hogy ez az árak mesterséges felverésére szolgált-e, vagy valóban ennyire bíztak az ügyleteket megkötők a NIO további növekedésében azt nem tudni.

A NIO árfolyama, forrás: TradingView.com
Tesla vs NIO
Nem titok, hogy a kínaiak a NIO-t szánják a Tesla keleti kihívójának, de vajon sikerül felérni az amerikai óriás szintjére? Függetlenül a javuló fiskális és termelési teljesítménytől, és a 2021-re kitűzött ambiciózus tervektől a vállalat mind pénzügyileg, mind a kibocsátás mértékét tekintve elég rosszul áll, és nem kevés hiteltartozása van. Nézzük meg a számokat. 667 millió dollárnyi bevételre 180 milliónyi veszteséget realizáltak, azaz részvényenként 12 centet.
A NIO állami támogatói június végére 1,6 milliárd dollárral biztosították be a céget, de ez nem tarthat örökké. A részvények felpumpálásával 8 milliárd dollárnyit emelkedett a piaci tőkéjük, így olyan ismeretlen területeken találva magukat a kínai EV (electric vehicle) piacon, amit semmivel nem lehet magyarázni a felpumpált részvényeken kívül; ez rövid- és középtávon nem fenntartható. Ahhoz, hogy ezt a pozíciójukat megtarthassák, és a Teslával versenybe szállhassanak nagyon gyors ütemű fejlődésre, és Tesla minőségű termékek előállítására lenne szükségük, de sokkal kisebb áron az amúgy is gyorsan bővülő piacon.
A Tesla viszont nem könnyíti meg a kínai cég dolgát. 2021-ben $6,4 milliót (42 millió yuan) terveznek befektetni a harmadik generációs gyorstöltőik legyártásába, és azok Kínában való elhelyezésére. Erre azért van szükség, hogy bővítsék a töltőhálózatukat, és növeljék a kínai piacon való eladásaikat. Az amerikai autógyártó harmadik negyedéves jelentéséből kiderül, hogy Kína lehet számukra a legnagyobb piac a Model 3 modelljüknek, 2021-ben a Shanghaiban legyártani kívánt 150.000 darab Model 3 jelentős részét a helyi piacra szánják.
A NIO elvárásokhoz képest felülteljesített Q3-as eredményei ellenére egyáltalán nem jelent veszélyt a Teslára nézve. Egyik kínai EV gyártó cég sem rendelkezik olyan szaktértelemmel, szoftverrel és töltőhálózattal mint a Tesla, így egy jó ideig nem lesz méltó kihívója az amerikai vállalatnak, de ha lesz is, valószínűleg nem kínai.
Miért nem fenntartható a NIO növekedése?
Az elmúlt 3 hónapnyi növekedés nem áll biztos alapokon, egyedül az erős negyedéves jelentés tudná valamennyire alátámasztani az eseményeket, a bikapiac nagyobb részben a Kína által felpumpált részvényekre, és a pozitív piaci hangulatra alapozott. Abban reménykedtek, hogy a NIO le tudja másolni a Tesla technológiáját, és olcsóbban el tudja adni azt, amivel növelik az eladásokat. De felmerül a kérdés, hogy ha valóban ezt gondolták, mi indokolja a Tesla idei közel 500%-os növekedését?
Emellett azt se lehetne igazán mondani, hogy a NIO dominálná a kínai piacot, számos versenytársa akad, a Teslát is beleszámítva. A Tesla és a NIO gyors ütemű növekedése több másik EV vállalatot is magával húzott, ami miatt nagyon úgy tűnik, hogy egy buborék alakult ki.