Négykerekű aranybánya
2021. április 19. írta: Budapest Investment Club

Négykerekű aranybánya

kep1_7.pngAz autótulajdonosok nagy része valószínűleg tisztában van vele, hogy amint megvásárolja új járművét és először kigurul vele a szalonból azonnal kevesebbet ér, mint amennyit kifizetett érte. Továbbá ez a tendencia nem is nagyon változik. Amint évekkel később sor kerül az autó eladására, akkor már csak az eredeti ár töredékét kapja érte a tulajdonos. Ebbe sok mindenki beletörődik és elfogadja tényként, hogy ez így van és kész.

Viszont ez egyáltalán nem igaz, sőt mi több az autót lehet befektetésként alkalmazni és még akár profitot is realizálhatunk rajta.

Azonban ehhez is mint minden másik befektetési területhez, legyen az a tőzsdén való kereskedés vagy az ingatlan piacon való tevékenykedés, itt is nagy tudásra és sok tapasztalatra van szükség, ha sikeresek szeretnénk lenni.    

Miért egy létező alternatíva a befektetések világában?

A járművek, amikről szó eshet, mint befektetés, nem az átlagos családi autók közül kerülnek ki. Ezek nagy része nem más, mint a múlt kiemelkedő mérnöki csodái, amelyek gondos odafigyelést igényelnek. Viszont a törődés meghozza a gyümölcsét. A Historic Automobile Group International azaz a HAGI, már évtizedek óta követi nyomon az autógyűjtők piacát. Az indexeikben különböző gyűjtői darabok értékét jegyzik fel, többek közt olyan híres márkákat, mint a Porsche, a Ferrari vagy a Bugatti. De ez csak néhány példa a sok “műtárgy“ közül. A HAGI Top Index az elmúlt évtizedben több mint 500 százalékot emelkedett, amely jól mutatja, hogy milyen hatalmas potenciál lakozik ezekben a típusú befektetésekben.      

Hogyan válasszuk ki a megfelelő darabokat?

Megtalálni a megfelelő darabokat koránt sem egyszerű. Viszont az internet a segítségünkre lehet, ugyanis számos oldalt lehet találni, ami alapján elindulhatunk. Számos adatbázis van, mint például az előbb említett HAGI index vagy például a Collector Car Market Review vagy a K500 indexei, amelyekben rengeteg információt találhatunk a klasszikus modellekről. Egy alapvető, egyszerű szabály mindegyik klasszikus típusra alkalmazható. Ez pedig nem más mint, a lehető legjobb állapotban lévő modellek megtalálása és megkaparintása. Ez azonban egyáltalán nem egyszerű ugyanis a jó állapotban lévő darabokra mindenki vadászik, aki járatos a témában. De nem minden csak a kinézetről és az eredeti állapot megőrzöttségéről szól.

Jelentős további értéket adhat az autónak, ha híres tervező dolgozott rajta. Ha Enzo Ferrari, Ferdinand Porsche, Bill Mitchell vagy például Carroll Shelby keze munkája fedezhető fel egyes darabokon, akkor azok értéke jóval meghaladja a korabeli társaikét.

Ezek a legendás autótervezők valami teljesen egyedit hoztak létre, ami miatt ezek az autók kitűntek és a mai napig kitűnnek a tömegből.

Azonban még ezen felül is lehet találni értéket egy egy típusban. Ez pedig nem más, mint az ikonikus versenyzők és filmsztárok neve által fémjelzett darabok, amelyekre hatalmas a kereslet.

kep2_7.png

1968 Ford Mustang, amelyet Steve Mcqueen vezetett a Bullittban, forrás: NYT

Az egyik ilyen ikonikus példány például Steve McQueen Bullit Mustang-ja, amely hatalmas kedvencnek számít a klasszikusok között. Ez a modell akkora sikernek örvend, hogy amikor a Ford úgy döntött, hogy kiadják a Bullit Mustang új limitált szériáját, a rajongók azonnal elkapkodták a készleten lévőket. De ilyenek még az ikonikus James Bond Aston Martinok vagy akár más legendás személyiség nevével összefüggésbe hozható járművek. Egy biztos, ha az autós magazinok poszterein megjelenő csodás fenevadakra gondolunk, akkor már jó irányba haladunk.     

Milyen hozam várható?

Ezt a kérdést már közel sem olyan egyszerű megválaszolni. Ha az elmúlt évek teljesítményéből indulunk ki akkor fényes jövő elé nézhet az iparág, azonban hasonlóan más befektetési területekhez itt sem lehet megjósolni a jövőt.

kep3_9.png

A K500 Index alapján az elmúlt évek teljesítménye, forrás: K500

Statisztikák szerint az egyre növekvő kereslet miatt sokkal nehezebb lesz megtalálni a régi csodajárgányokat. Azonban ez nem jelenti azt, hogy ezzel elfogytak az alternatívák. Ugyanis már számos befektető fordul a “Super”, illetve a “Hypercar” kategóriába eső példányok irányába is. Ezek az elektromos autók térhódításával egy letűnő kor utolsó darabjai lehetnek. A fizika határait feszegető, mérnöki precizitással megalkotott autók elérték a határt, amit egy üzemanyag meghajtású jármű elérhet. A Bugatti, a Ferrari vagy a Koenigsegg is megalkotta a több mint 1000 lóerős fenevadját, ami képes 0-100 km/h gyorsulni 2 másodperc körül és eléri a 400 km/h sebességet is. Azonban ezzel vége szakad az autógyártás egy korszakának.

De pont ez teremti meg a lehetőséget számukra, hogy ne csak egy játékszerként gondoljanak rájuk, hanem egy lehetőségként is, mint befektetés.

Azonban ezekben az esetekben nem elég, ha kifizetjük a csillagászati összegeket. További költségekkel is kell számolnunk, mint például a tárolás és a szállítás díja, hogy csak néhányat említsünk. Mert ugye, ha már több millió dollárt kifizettünk ezekért a remekművekért akkor mégsem tarthatjuk egy folyton beázó még csak garázsnak sem nevezhető tákolmányban.

Az autómobilok királyai

A piac megfigyelése és nyomon követése legalább akkora kihívás, mint megtalálni a megfelelő autót. Mivel egyáltalán nem szabályozott keretek közt zajlik az adásvétel így az információk nagy részéhez egyáltalán nem tudunk hozzájutni. A legtöbb adásvétel privát viszonyok között valósul meg, így nem tudhatjuk, hogy mennyiért cserélt gazdát a bizonyos “műtárgy”. Azonban akadnak kivételek. Néhány autócsoda, aukció során cserélt gazdát így van tényleges bizonyíték mennyit is érnek. Többek közt megtalálható közöttük a McLaren F1 Lm vagy az Aston Martin DBR1. Ezek mind közel 20 millió dollárért keltek el. Azonban, ha egy top 10-es listát vizsgálunk akkor a szereplők fele a Ferrari családból kerül ki.

kep4_7.png

1962 Ferrari 250GTO, forrás: Autónavigátor

Azonban ez nem is annyira meglepő, elég csupán fellapozni az autóversenyek történelemkönyvét és máris megértjük miről is van szó.

“A Ferrari egy nagy horderejű márka, mert olyan sok versenyt nyert meg, annyi versenyautóval.” mondta Dietrich Hatlapa a HAGI Index egyik kiváló szakembere.

Az aukción valaha eladott legdrágább autó természetesen nem más, mint egy Ferrari. Az 1962-es Ferrari 250 GTO 2018-ban talált gazdára 48,4 millió dollárért. Az autóból mindössze csupán 36 darab készült. Ez az ikonikus modell számos versenyt nyert meg az évek alatt. Azonban nem nevezhető minden idők legdrágább GTO-jának ugyanis szintén ebben az évben egy privát aukció keretében megdöntötték ezt a rekordot, nem is kicsivel. Egy 1963-as Ferrari GTO hatalmas összegért, 70 millió dollárért kelt el és boldogítja új tulajdonosát. Ezzel ez az 1963-as Ferrari GTO nevezhető a klasszikus autók Szent Gráljának, és minden idők legdrágább autójának.   

Mik azok az autó alapok?

Vajon jobban megéri megvenni egy autógyártó részvényét és profitot keresni rajta vagy inkább megvenni az autót, autókat és élvezni a vezetési élményt, amellett, hogy a portfóliónk értéke növekedik. Ha autó-fanatikusak vagyunk akkor nem kérdés, hogy az utóbbit választjuk. Ebből a lelkesedésből születtek meg az autó befektetési alapok. Az egyik legnagyobb alap a 2012-ben alapított Classic Car Fund. Filippo Pignatti Morano hozta létre Svájcban, aki szintén egy hatalmas autószerelmes, és gyűjtő.

Ezek az alapok az ügyfeleknek segítenek kiválasztani és megszerezni a megfelelő típusú autókat a portfólióba.

Pignatti Morano kihangsúlyozta, hogy jelenleg az ügyfelek jelentős része a vagyonkezelők közül kerül ki, akik olyan befektetéseket keresnek, amik nem korrelálnak a tőkepiaccal és megőrzik az értéküket vagy akár még növekedési potenciállal is rendelkeznek. Ezek a tulajdonságok a klasszikus autókban megtalálhatók. Továbbá az alap biztosítja a gyűjtőknek, hogy kiéljék az autók iránti szenvedélyüket és ha kívánják akkor vezethetik is ezeket a bestiákat.

Egy biztos, amint az elektromos autók jobban elterjednek, megspékelve az önvezetés teljes bevezetésével, azzal egyidőben válnak ezek a klasszikusok sokkal inkább műtárgyakká, műkincsekké. Ugyan az évek alatt biztos keletkezik majd további költsége is ezeknek az autóknak viszont, ha egyszerűen imádjuk őket és még profithoz is szeretnénk jutni akkor keresve sem találhatnánk jobb területet az álmaink megvalósításához.

2021.04.19. - Nagy Benjámin

 

 

 

 

( Címlapkép: 1967 Shelby Cobra 427 S/C Roadster, forrás: Motor Authority)

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestinvestmentclub.blog.hu/api/trackback/id/tr916506180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása