A QuantumScape Corporation egy 2010-ben alapított, 200 alkalmazottat foglalkoztató szilárdtestű akkumulátorokat fejlesztő kaliforniai startup. A jelenlegi CEO az egykori társalapító Jagdeep Singh, aki az Infinera CEO-ja volt 2001 és 2009 között. Nem ismerős ez a cég? Ez azért lehet mert a QS tőzsdei pályafutása még csak most kezdődött. November 27-én lépett tőzsdére, miután a QS és a Kensington Capital Acquisition Corporation összeolvadt. A KCAC elsősorban az autóiparra fókuszáló SPAC. Az egyesülést követően a „QS” ticker alatt jegyezték be a NYSE-en, akkor 23.5 dolláros áron. Egy hónappal a piacra lépést követően $115-os áron forognak a papírjaik. 2020 kifejezetten kedvezett az EV szektornak, látványos emelkedésen van túl valamennyi szereplője.
Vajon a QuantumScape egy spekuláción alapuló buborék vagy a jövő sztárja?
Az eltelt 10 év során állításuk szerint sikerült egy olyan szilárdtest akkumulátort kifejleszteniük, amely áttörést jelenthet és átformálhatná az egész EV szektort.
A szilárdtest-lítium-fém akkumulátorok több energiát képesek tárolni, gyorsabban tölthetőek, kevésbé gyúlékonyak, viszont sokkal magasabbak a gyártási költségeik, mint a jelenlegi lítium-cellák esetében. A szilárdtest-lítium-fém akkumulátorok összetettsége és a szigorú szabályozások miatt mindeddig senkinek sem sikerült olyat létrehozni, amely használható lenne elektromos járművekben. A QuantumScape december 8-án közölte eredményeit:
- A cég által kifejlesztett prototípus kevesebb mint 15 perc alatt feltölthető 80%-os szintre, akár -30 OC fokban is megbízhatóan működik.
- A kapacitása 800 töltési ciklus után is még 80% fölötti.
- A 800 töltési ciklus egy 100kWh-os elektromos autó esetében ~240.000 mérföldnek felel meg. Az előállítási költsége várhatóan olcsóbb lesz.
- Az akkumulátorban található szilárdtest-elválasztó nem gyúlékony.
A pénzügyi háttér már a kezdetektől fogva adott volt. Az egykori startupot többek között például Bill Gates, a Stanford Egyetem, QIA és a német Continental is támogatja. A legnagyobb részvényes 23%-os, ~10 milliárd $ értékű részesedéssel 2012 óta a Volkswagen. A VW több mint 300 millió $-t biztosított a QuantumScape számára. A tőzsdére lépést követően $1 milliárd készpénzük állt rendelkezésre. A piaci kapitalizáció jelenleg $40.1 milliárd. Ezzel a QS kapitalizáció szerint nagyobb, mint a Ford Motor. A befektetők számára fontos tudni, hogy 2024 előtt nem várható a tömeggyártás megkezdése, így bevétel sem. 2026-ban 0.28, 2027-ben 3.20 millió dolláros bevétellel kalkulálnak. A tervek szerint 2027-ben lesz először pozitív az EBITDA. A QS piaci kapitalizációja jelenleg 12.5x több mint a 2027-re becsült bevétel! Míg a VW esetében ez csupán 0.3x-osa a jövő évi bevételnek!
2021-ben a VW-el közösen építenének fel egy 1-GWh akkumulátorgyárat, amelyet 2026-ban 20-GWh-ra bővítenének. A VW részvényei 2020-ban alulmaradtak a szektor többi szereplőjéhez képest. A jövőben viszont a VW az ügylet nagy nyertese lehet, ugyanis házuk táján nagy változások mennek végbe. December 23-án elkészült az utolsó e-Golf, melynek 6 éves pályafutása során 145.561 darab készült el. A helyét a tavaly bemutatott ID.3 kisautó és az idén debütáló ID.4 SUV veszi át. A VW tervei szerint 2030-ig az összes típusából készítene elektromos verziót (is). A QS által kifejlesztett technológiával először 2025-ben szerelhetnek VW járművet.
Ha a QS valóban képes lesz a tömeggyártásra és elfogadható áron, a beharangozott paramétereket biztosítani tudja, mind a VW, mind a QS árfolyama felfelé mozdulhat el. Viszont, ha a dolgok nem úgy alakulnak, csúnya vége is lehet. Egyesek szerint már a jelenlegi árfolyam is abszurd és indokolatlanul magas, spekuláción alapuló.
2021.01.17. - Ofra Balázs
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!