Növekvő veszteség, vagy csak lassan megtérülő befektetés?
1999-ben robbant be Sean Parker és a Napster, majd forradalmasította az egész zeneipart. A peer-to-peer alapon működő szolgáltatás egészen széles körben tette elérhetővé az ingyenes zenehallgatást. Hét évvel később, 2006-ban a svéd Daniel Ek és Martin Lorentzon megalapították a Spotify-t, amely start-up missziója a zeneipart eluraló kalózkodás visszaszorítása lett. Az illegális zeneletöltés okán keletkezett bevételkiesések dollármilliókra voltak tehetők. 2008-ban lépett piacra a vállalkozás ingyenes reklámokkal terhelt, valamint egy 10 font havidíjas (kb. 13 dollár), reklám mentes szolgáltatással. A cég képes volt meggyőzni a legnagyobb lemezkiadókat, hogy díjmentesen kínáljanak fel több millió zeneszámot a nagyközönségnek.
,,Rájöttem, hogy törvénykezés útján, sose lehet kiküszöbölni a kalózkodást.”- Fogalmazott Daniel Ek egy a Telegraph-nak adott interjúban- ,,Az egyetlen megoldást kínáló út egy olyan szolgáltatás volna, amely azon túl, hogy kiegyenlíti a zeneipart, jobb szolgáltatást kínál, mint a kalózoldalak.”
Stockholmtól a Wall Streetig
A vállalat a 2008-as válság árnyékából kimászva évekig egy lassú fejlődésnek adott tanúbizonyságot. Jelenleg a globális zene streaming piac egyre nagyobb ütemben gyarapszik: míg 2019-ben csak nyolcvanhárom millió új feliratkozóval bővült a piac, addig 2020-ban (részben a Covid hatására) több, mint száz millió új fizető felhasználó jelent meg a keresleti oldalon. A Spotify töretlenül tartja és folytatja az eddig kirajzolt növekedési trendet: 2020 és 2021 első negyedévét összehasonlítva, huszonhét millió új feliratkozóra tettek szert, amely összevetve a globális volumennel is kapitális. Ennek dacára azonban, a Youtube és az Amazon is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak:
Zene streaming piac globális megoszlása 2021 első negyedévében, forrás: Midia Research
Az európai és amerikai piac telítettsége okán Latin-Amerikai és Ázsia egyes részei, valamint az afrikai országok piacaira is hamarosan betörhet ez a szolgáltatás. A Spotify idei tervei között 87 új piac meghódítása szerepel, amely több, mint 1 milliárd potenciális új felhasználót jelenthet.
Forrás: Business of Apps
A vállalat jelenleg 67 milliárd dolláros piaci kapitalizációval büszkélkedhet, amely a zenei streaming szegmens piacvezető helyére predesztinálja a maga 365 millió aktív havi felhasználójával.
A cég élettörténetét meghatározó mérföldkövek között említhető a 2017-es amerikai terjeszkedés (ami tulajdonképpen egy svéd politikai afférból eszkalálódott), továbbá a 2018 áprilisi IPO, amikor is a vállalat bejegyzésre került a New-York-i tőzsdén 132 dolláros referencia árral és 26,5 milliárd dolláros piaci kapitalizációval zárta az első kereskedési napot. A céget övező bizalmatlanság eloszlatására az ekkori 36 százalékos piaci részesedés sem adott okot, mivelhogy a 83 millió fizető feliratkozó még mindig nem hozott profitot a konyhára.
Üzemszüneti és a fedezeti pont között valahol félúton
,,Válts prémiumra”- hangzik fel a reklámszlogen két zeneszám között, amely 4,99 eurós áron kínál reklámmentes zenehallgatást. Nem megtörve a 10 éves trendet, a vállalat jelenlegi 365 millió felhasználóval és 165 millió előfizetővel még mindig nem termel profitot, egy centet sem. A bevétel- és a felhasználónövekedés ellenére az idei év első negyedévére (Q1 2021) az egy felhasználóra jutó bevétel lecsökkent 4,29 euróra a pandémia előtti 4,71-4,86 euróról (2019). Magyarán minden egyes előfizetés ráfizetés.
Forrás: Business of Apps
,,A profitabilitás nem prioritás egyelőre a vállalat számára”- deklarálta a Spotify a 2021-es második negyedév negatív számaira ( 20 millió euró ) reflektálva. Az elemzők többek között három okot említenek:
- a versenytársakkal szemben csökkenő piaci részesedés
- lassul az előfizetők növekedésének üteme
- az exkluzív tartalmak stratégia csak növeli a költségeket
Venni vagy nem venni, ez itt a kérdés!
A pandémiává szélesedett epidémia, azaz a Covid-19 világjárvány indirekt módon számottevő hatással volt az iparágra: megnövekedett a fogyasztói kereslet, valamint a felfokozódott a piaci verseny. 2020 tavaszától masszív részvényár emelkedésnek lehettünk szemtanúi, amely 2021-re 380 dollárnál magasabb árban csúcsosodott ki. 2020-ban az előző évhez képest 16 százalékos bevételnövekedést produkált a vállalat – a tendenciát nem megszakítva – az idei előrejelzések szerint átlépheti a 8 milliárd eurós árbevételt.
Spotify részvényárfolyama (dollárban), forrás: Trandingview
A jelenleg 228 dolláron jegyzett részvényt egy 2021 tavaszától egy csökkenő árfolyammozgást ír le. Az IPO óta a részvényesek kizárólag árfolyamnyereséggel tudtak némi profitot realizálni, ugyanis a vállalat – kapitális üzemi veszteségéből kifolyólag – egy cent osztalékot sem fizet. Egyes szakértői várakozások szerint 2026-ra a Spotify elérheti a 60 százalékos részesedést a zene streaming piacán, amelyhez 38 milliárd euró (kb. 45 milliárd dollár) éves árbevétel társulna. A legoptimistább álláspont szerint a Spotify jelenleg alulértékelt a részvényár tekintetében és 400 dollárt megközelítő célárat határoznak meg. Azonban sokak kétséggel fordulnak a jövő felé, hiszen tetemes adósságot halmozott fel a vállalat a kötelezettségei finanszírozására.
Az ígéretes piaci trendek, valamint a cég növekedési potenciálja okán a jelenlegi részvényár akár kedvező beszálló pont lehet egy minimum 5-10 éves befektetés tükrében.
2021.10.06.-Kelemen Hunor
Források:
- Kép forrás: Wallpaper Abyss. (n.d.). Spotify HD Wallpaper | Background Image | 1920x1080. [online] Available at: https://wall.alphacoders.com/big.php?i=1093962 [Accessed 18 Sep. 2021].
- BBC News (2018). How Spotify came to be worth billions. BBC News. [online] 1 Mar. Available at: https://www.bbc.com/news/newsbeat-43240886.
- Mulligan, M. (2020). Music Subscriber Market Shares Q1 2020. [online] www.midiaresearch.com. Available at: https://www.midiaresearch.com/blog/music-subscriber-market-shares-q1-2020
- midiaresearch.com. (n.d.). Global music subscriber market shares Q1 2021. [online] Available at: https://www.midiaresearch.com/blog/global-music-subscriber-market-shares-q1-2021.
- Iqbal, M. (2019). Spotify Usage and Revenue Statistics (2019). [online] Business of Apps. Available at: https://www.businessofapps.com/data/spotify-statistics/.
- https://www.thestreet.com/streaming/spot/spotify-stock-3-reasons-to-buy-right-now
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!